Prevence sociálně patologických jevů je na škole samozřejmostí
admin, 15. 4. 2013
Problematika sociálně patologických jevů je v současné době celospolečenským problémem,a proto i naše škola vypracovala Minimální preventivní program, v rámci kterého se snažíme o systematické, nepřetržité a nenásilné pozitivní působení na žáky po celou dobu školní docházky. Naším cílem je minimalizovat a eliminovat všechny sociálně patologické jevy ve škole. Je zásluhou celého pedagogického sboru a úzké spolupráce s rodiči, že mezi žáky panují zdravé sociální vztahy, přátelská atmosféra a negativní jevy se zde prakticky nevyskytují.
Naše žáky „zásobíme“ nejen konkrétními informacemi o společensky nežádoucích jevech, informacemi o zdraví a zdravém životním stylu, ale i výcvikem sociálních dovedností. Klademe velký důraz na vytváření přátelských vztahů a atmosféry v kolektivu, vzájemnou komunikaci, toleranci, na posilování vlastního sebevědomí a sebedůvěry, upevňování pocitu odpovědnosti za sebe a své jednání, odolnosti proti stresu a odmítání všech forem sebedestrukce.
Důležitým předpokladem úspěšnosti při prevenci sociálně patologických jevů je vzájemná spolupráce rodičů a školy. Třídní učitelé jsou v pravidelném kontaktu s rodiči žáků. Řeší ihned problémy žáků v oblasti vzdělávání i v oblasti chování. Rodičům jsou pravidelně předávány informace, které se týkají jejich dětí.
K naplnění těchto našich cílů napomáhá i spolupráce s dalšími odbornými subjekty: OSPOD Frýdlant, Policie ČR, dětští lékaři, Poradní a setkávací centrum ve Frýdlantě, Pedagogicko-psychologická poradna Liberec, Středisko výchovné péče Liberec a MAJÁK.
S posledně jmenovanou organizací spolupracujeme již několik let. Během školní docházky projdou žáci 1. až 9. tříd řadou programů, v nichž s nimi lektoři Majáku diskutují mnohdy i o ožehavých tématech (problematika zneužívání drog, partnerské vztahy, sebepoškozování, agrese a šikana, sexualita, pohlavně přenosné choroby, …). Lektoři kladou důraz na drogovou abstinenci a sexuální zdrženlivost, o přednáškách se snaží získat důvěru žáků a sami žáci se na jejich přednášky vždy těší. V loňském i letošním školním roce se jednotlivé třídy druhého stupně účastnily programu zaměřeného na formování třídních skupin přímo v prostorách této organizace v Liberci.
Během školního roku se naši žáci zúčastňují i kulturních akcí souvisejících s touto problematikou.
Naši pedagogové se pravidelně vzdělávají prostřednictvím různých seminářů, aby věděli, jak reagovat v konkrétních situacích. V uplynulých letech bylo 15 učitelů proškoleno v rámci projektu MIŠ (= Minimalizace šikany na školách). Během čtyř dvoudenních seminářů se učitelé „učili“ rozpoznat a řešit příznaky možného šikanování, aby obětí šikany bylo co nejméně. Ostatní pedagogové prošli odpoledním školením na toto téma.
I do budoucna budeme hledat nové kontakty a rozvíjet další spolupráci s různými subjekty. Celý pedagogický sbor bude každé dva roky proškolen v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Frýdlant 14/04/2013
Mgr. Renáta Hošová, výchovná poradkyně ZŠ, ZUŠ a MŠ Frýdlant